Sinds 1 oktober 2022 is de bijzondere uitstelregeling voor het betalen van belastingen uit de coronaperiode beëindigd en zijn ondernemers – als het goed is – begonnen met het aflossen van hun schulden. De huidige energiecrisis, de inflatie en de geopolitieke issues stellen hen echter opnieuw op de proef. Als betaling van je belastingaanslagen niet lukt, is het vragen van
uitstel uiteraard de eerste stap in de aanpak van het probleem. Maar uitstel is geen afstel. Op enig moment zul je moeten aftikken, al dan niet in maandelijkse termijnen. Dit geldt ook voor het bijzonder uitstel dat veel ondernemers kregen in verband met de coronacrisis.
Onlangs verstuurde de staatssecretaris een brief naar ondernemers met betalingsachterstanden die volgens de Belastingdienst niet meer voldoen aan de betalingsregeling bijzonder uitstel. Je kunt gebruik blijven maken van de betalingsregeling als je:
Als je toch niet in staat bent de termijnen van de betalingsregeling bijzonder uitstel te betalen, kun je verzoeken om een aanpassing. Je kunt daarbij kiezen uit de volgende opties:
Aan het begin van het jaar is het zaak de balans op te maken of de betaalde vergoedingen, verstrekkingen en terbeschikkingstellingen binnen de vrije ruimte van de werkkostenregeling (WKR) zijn gebleven. Bij eventuele overschrijding betaal je 80% eindheffing die uiterlijk in de loonaangifte over het tweede tijdvak van 2023 moet worden verwerkt. Bij maandaangifte is dit uiterlijk bij de aangifte en betaling over februari, ofwel uiterlijk 31 maart 2023. Voor 2022 was de vrije ruimte 1,7% over de eerste € 400.000 van de loonsom, en over het restant 1,18%. Voor 2023 geldt een tijdelijke verhoging van de vrije ruimte van 3% over de eerste € 400.000 van de loonsom, en over het restant is het percentage 1,18%.
Op grond van een arrest van het Europese Hof van Justitie (HvJ EU 22 november 2022, ECLI:EU:C:2022:912) heeft het kabinet
besloten dat de gegevens in het UBO-register niet langer voor iedereen (tegen vergoeding) openbaar zijn. Het Hof oordeelde dat de openbaarheid een te grote inbreuk is op de grondrechten van UBO’s. Drie groepen hebben nog wél toegang: bevoegde autoriteiten (zoals de Belastingdienst), meldingsplichtige instellingen (zoals banken) en organisaties en personen die een ‘legitiem belang’ kunnen aantonen. Minister Kaag van Financiën bereidt een wetsvoorstel voor om de toegang tot het register te beperken.
Mensen die met elkaar in een gerechtelijke procedure zijn verwikkeld, kunnen met ingang van 1 maart gebruikmaken van een ‘startbijdrage’ voor mediation. Partijen krijgen ieder een subsidie van € 150 (exclusief BTW) voor de eerste 2,5 uur van de mediation. Na deze 2,5 uur rekent de mediator het eigen uurtarief. De startbijdrage geldt alleen voor partijen die geen recht hebben op gesubsidieerde rechtsbijstand (toevoeging). De subsidieaanvraag loopt via de mediator.
Als zelfstandige of zelfstandig beroepsbeoefenaar (freelancer, huisarts, particuliere huishoudelijke hulp) of meewerkende partner/echtgenoot heb je recht op een zwangerschapsuitkering, de Zelfstandige en Zwanger-regeling:
Heb je een aanvullende AOV-verzekering? Dan ontvang je vaak ook een uitkering via deze verzekering.
In 2019 is in het Pensioenakkoord tussen kabinet en sociale partners afgesproken dat er een verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) voor zelfstandigen komt. Momenteel heeft één op de vijf zelfstandigen een inkomensverzekering voor arbeidsongeschiktheid. Bij inkomens vanaf € 50.000 is dat ruim twee op de vijf. In het voorstel van de Stichting van de Arbeid is een belangrijke uitzondering benoemd: zelfstandigen (en dga’s) met personeel worden uitgezonderd van de verzekeringsplicht. Het kabinet gaat hier niet in mee en zet in op een verplichte AOV voor álle zelfstandigen. De meewerkende partner is ook verplicht verzekerd. Wel komt er mogelijk een uitzondering voor zelfstandigen in de agrarische sector. Er is beperkt draagvlak voor een verplichte verzekering. Toch wil het kabinet de plannen doorzetten, omdat ‘de verplichte AOV het kostenverschil tussen zelfstandigen en werknemers verkleint, net als de afbouw van de zelfstandigenaftrek’.
De verplichte AOV in een notendop:
LET OP!
Door de complexiteit van de regelgeving ligt invoering vóór 2027 niet voor de hand, schrijft minister Karien van Gennip van SZW in de Hoofdlijnenbrief Arbeidsmarkt.
Uit onderzoek van Deloitte in samenwerking met Nibud en de Universiteit Leiden blijkt dat zes op de tien huishoudens financieel
kwetsbaar of ongezond zijn. Met name de groep tussen de 18 en 34 jaar is financieel kwetsbaar.
Financieel kwetsbaar
Het aantal werkenden met problematische schulden groeit. Dat raakt je ook als werkgever. Schulden geven stress. Werknemers met geldzorgen zijn 20% minder productief en gemiddeld 7 dagen per jaar extra ziek (bron: Deloitte). Daarom is het belangrijk dat je geldzorgen van werknemers tijdig signaleert. Zo herken je geldzorgen:
Hulp en ondersteuning
Schaamte zorgt ervoor dat mensen met schulden meestal te laat aan de bel trekken. Het is dus belangrijk dat je geldstress herkent en steun biedt:
TIP!
Wijzer in geldzaken heeft de website financieelfittewerknemers.nl gelanceerd, met tips hoe je signalen vroegtijdig herkent, maar
bijvoorbeeld ook hoe je laagdrempelig het gesprek aangaat.
In 2021 is 234.700 keer beslag gelegd op periodieke inkomsten, zoals salaris of uitkering, een loonbeslag (bron: KBvG). Als werkgever word je op die manier als derde partij in de vordering op je werknemer getrokken. Voordat een deurwaarder loonbeslag legt, krijg je als werkgever een informatieverzoek. Dat kun je zien als een laatste moment voor je werknemer om een betalingsregeling te treffen.
LET OP!
De wet bepaalt dat je als werkgever moet meewerken aan het loonbeslag en de bijbehorende modelverklaring. Doe je dat
niet, dan loop je het risico dat je wordt veroordeeld om het bedrag te betalen waarvoor het loonbeslag is gelegd.