• Transportlaan 121, 6163CX Geleen
  • 046 475 719 3
05 december 2022   4min. te lezen

AUTOBELASTINGEN 2023

Terug

ELEKTRISCH/WATERSTOF

Voor nieuwe, volledig elektrisch aangedreven auto’s of waterstofauto’s geldt ook in 2023 een bijtelling van 16%, maar dan wel over de eerste € 30.000 fiscale waarde. Dit wordt ook wel het prijsplafond of de CAP genoemd. In 2022 was dat nog € 35.000. Over het deel  boven € 30.000 is 22% verschuldigd. De korting wordt de komende jaren wel afgebouwd (zie hierna). Het bijtellingspercentage geldt voor 60 maanden. Voor auto’s op fossiele brandstof blijft de bijtelling 22% over de hele fiscale waarde.

BIJTELLINGSPERCENTAGE: 60 MAANDEN

Vanaf de datum van de eerste tenaamstelling ligt het bijtellingspercentage vast gedurende 60 maanden ofwel 5 jaar. Als je op 1 juni 2023 een auto gaat leasen die in januari 2023 in gebruik is genomen, betaal je dus tot en met januari 2028 16% bijtelling. Daarna wordt dat 22%.

KORTING OP BIJTELLING ELEKTRISCHE AUTO

De 6%-punt korting op de bijtelling wegens privé-gebruik van een elektrische auto blijft in 2023 en 2024 in stand, maar wordt daarna
in stappen afgebouwd. In 2025 wordt dit 5% en bedraagt de bijtelling dus 17%. Deze maatregel vloeit voort uit de Wet fiscale  maatregelen Klimaatakkoord.

ACCIJNSVERLAGING BRANDSTOF

Om de explosief gestegen brandstofprijzen enigszins te compenseren, verlaagde het kabinet de accijns op brandstof sinds 1 april vorig jaar met 21%. Aanvankelijk zou deze verlaging tot 1 januari 2023 gelden, maar de maatregel is verlengd tot 1 juli 2023. De accijnskorting per liter is 17,3 cent voor benzine, 11,1 cent voor diesel en 4,1 cent voor LPG. Bij het afsluiten van deze kopij zijn de brandstofprijzen aan het zakken: de adviesprijs voor een liter benzine en diesel was half november onder de twee euro.

BPM

Bij aankoop van een personenauto, motor of bestelauto op fossiele brandstof betaal je BPM, de belasting op personenauto’s en
motorvoertuigen. Over deze BPM betaal je geen BTW als de inschrijving in het kentekenregister (en daarmee de afdracht van BPM) plaatsvindt op naam en voor rekening van jou als koper. Emissieloze auto’s (nul CO2-uitstoot) zijn vrijgesteld van deze BPM. Deze BPM-vrijstelling geldt nog tot en met 2024.

Tarief

Het BPM-tarief van een personenauto op fossiele brandstof is afhankelijk van de CO2-uitstoot van de auto. Voor een PHEV, ofwel plug-in hybride voertuig, is de BPM vanzelfsprekend een stuk lager. Voor een bestelauto, kampeerauto of motor is het BPM-tarief een percentage van de nettocatalogusprijs. Zie onderstaande tabel.

BPM-Tarieven benzine/diesel per 1 januari 2023

Schijven CO2-uitstoot in gr/km Belasting
Vrijgesteld** 0 € 0
Vaste stoet > 1 € 400
Schijf I 1-82 € 2
Schijf II 83-106 € 68
Schijf III 107-148 € 149
Schijf IV 149-165 € 244
Schijf V > 166 € 488

BPM-Tarieven voor PHEV's

Schijven CO2-uitstoot in gr/km Belasting
Vaste stoet nvt nvt
Schijf I 1-34 € 26
Schijf II 35-60 € 91
Schijf III > 166 € 217

MRB

Ook de motorrijtuigenbelasting (MRB) wordt bepaald op basis van de CO2-uitstoot. Een PHEV-rijder betaalt tot en met 2024 50% van het reguliere tarief voor benzine- of dieselauto’s. Vanaf 2025 wordt dit verhoogd naar 75%. Auto’s zonder CO2-uitstoot zijn nog tot en met 2024 vrijgesteld van MRB.

Tarief

Het tarief van de wegenbelasting kun je met behulp van je kentekenbewijs eenvoudig zelf berekenen via een tool op belastingdienst.nl. Aan de hand van gegevens als het brandstoftype, je provincie en de gewichtsklasse resulteert de belasting per kwartaal. Als je een oldtimer bezit, kan een vrijstelling of overgangsregeling gelden.

Fijnstoftoeslag?

Voor bepaalde personen- en bestelauto’s die op diesel rijden, geldt sinds 2020 een fijnstoftoeslagtoeslag. In het RDW-register kun je met behulp van het kenteken diesel de fijnstofuitstoot van je dieselvoertuig vaststellen. Je betaalt deze toeslag vanaf 12 jaar na de datum eerste toelating. De maatregel beoogt het bezit, het gebruik en de milieuvervuiling van dieselauto’s tegen te gaan.

 


VIJF TIPS VOOR DE AUTO (VAN DE ZAAK) IN 2023

1. VERVALT DE LAGE BIJTELLING?

De lage bijtelling van een elektrische auto van de zaak geldt voor maximaal 60 volle kalendermaanden. Als jouw elektrische auto van de
zaak in 2018 op kenteken is gezet, vervalt de lage bijtelling van 4% (!) dus in 2023. Vanaf dat moment betaal je de bijtelling voor nietelektrische auto’s: 22%. Je kunt de auto privé gaan rijden, dan vervalt de bijtelling en maak je aanspraak op de belastingvrije kilometervergoeding (in 2023: € 0,21).


2. BENUT DE LAGERE BIJTELLING

De bijtelling voor het privé-gebruik van een elektrische auto van de zaak blijft in 2023 dus 16%. Wel gaat de CAP ofwel het prijsplafond in 2023 omlaag van € 35.000 naar € 30.000. Bij keuze voor een auto in de prijsklasse tot € 30.000 ben je na tenaamstelling in het kentekenregister gedurende 5 jaar verzekerd van de lagere bijtelling.

3. NOG IN 2022 NIEUW KOPEN?

Als je plannen koestert voor een nieuwe elektrische auto die meer kost dan € 30.000, is aankoop in 2022 nog zeker de overweging waard. Vanaf 2023 geldt de lage bijtelling van 16% nog maar tot € 30.000 cataloguswaarde, in 2022 is dat nog € 35.000. Met aankoop in 2022 profiteer je dus nog vijf jaar van dat lage tarief. Vanaf 2026 wordt een elektrische auto belast als een brandstofauto: 22%.

4. SUBSIDIE VOOR PARTICULIEREN

Als je als particulier een elektrische auto koopt, maak je aanspraak op subsidie. In 2023 bedraagt deze subsidie € 2.950 voor nieuwe
elektrische auto’s en € 2.000 voor occasions. De catalogusprijs van de auto moet liggen tussen € 12.000 en € 45.000 en de actieradius moet ten minste 120 kilometer zijn. Je mag de auto dan dus niet tot je ondernemingsvermogen rekenen.

TIP!
Je kunt de subsidie vanaf 2 januari 2023 9:00 uur online aanvragen op www.rvo.nl, nadat je de koop- of leaseovereenkomst
hebt gesloten. De regeling is populair, de subsidiepot niet oneindig. Wacht dus niet te lang met aanvragen!

5. EINDE VOORDELEN BPM/MRB VOOR BESTELAUTO

Als ondernemer voor de BTW heb je bij aankoop van een bestelauto die je voor ten minste 10% zakelijk gebruikt en minimaal vijf jaar in
je onderneming houdt, recht op vrijstelling van BPM (belasting op personenauto’s en motorvoertuigen) en het lage tarief van de MRB
(motorrijtuigenbelasting). Per 1 januari 2024 wordt dit BPM-voordeel in drie stappen naar nul afgebouwd in 2026. Ook stijgt het MRB-tarief. Overweeg in 2023 of 2024 of de aanschaf van een nieuwe (elektrische?) bestelauto haalbaar is.

Deel bericht